צו הרחבה: קיצור שבוע עבודה במשק הישראלי

שינויים אחרונים בתנאי ההעסקה – קיצור שבוע העבודה בישראל

שוק העבודה בארץ, המושפע מהמגמות בחו"ל, חווה שינויים רבים בשנים האחרונות. החקיקה החדשה בתחום שהביאה לקיצור שבוע העבודה הינה בעלת השלכות רבות, על עובדים ומעסיקים כאחד. מדינת ישראל הינה חלק מהארגון הכלכליOECD , ובהשוואה אל המדינות החברות בו שעות העבודה בישראל ארוכות ושוחקות. שיקול זה היה אחד מהסיבות להסכם העבודה שנחתם בין משרד האוצר להסתדרות העובדים, שהביא לקיצור שבוע העבודה בישראל בשעה אחת בשבוע. הווה אומר, משרה מלאה חודשית היא כעת 182 שעות ולא 186 כפי שהיה בעבר.

מטרתו של צו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה

המטרה היא לחזק את העובדים במגזרים המוחלשים, המשתכרים שכר מינימום עבור עבודה שדורשת יותר מ-42 שעות עבודה בשבוע. שיפור זכויותיהם הסוציאליות של עובדי הקבלן, באמצעות יצירת מאזן אופטימלי בין היקפי העבודה והתמורה המתקבלת, צפוי להעלות את איכות חייהם. יחד עם זאת, השלכותיו של מהלך זה על המשק נמצאות כעת בדיונים מעמיקים על מנת לבחון את הכדאיות הכלכלית בטווח הרחוק.

כיצד קיצור שבוע העבודה משפיע על עובדים מן המניין ועובדי קבלן?

קיצור שבוע העבודה השפיע על כל סוג של משרה, מלאה או חלקית, ובעיקר על משרות שיש בהן אלמנט של שעות נוספות. כלומר, אם עובד ממשיך לעבוד את אותו היקף השעות כבעבר – הוא מקבל יותר שכר, משום שלפחות שעה אחת בשבוע נכנסת למכסת השעות הנוספות.

ככל שזה נוגע לעובדי קבלן, קיצור שבוע העבודה הביא לכך שמכסת השעות הנדרשת על מנת להיחשב למשרה מלאה (במגזר הפרטי) ירדה ל-175 שעות. מנגד, הדבר הגדיל את תשלומי הזכויות הסוציאליות של העובדים ב-6% (דמי הבראה, חופשות), מבלי להעלות את זמני העבודה בפועל.

אחת הביקורות הנוקבות ביותר נגד צו ההרחבה היא שמדובר בשעה שלמעשה נתונה לשליטתו של המעסיק. הוא בוחר את היום שבו מסיימים מוקדם יותר, אך במקרים מסוימים הדבר פחות עקרוני לאור צרכי מקום העבודה וכו'. בהנחה שקיימים הבנה ושיתוף פעולה בין המעסיק לעובדים (ערכים חשובים בעיקר בקליניקות ומכונים האחראיים למצב הבריאותי של לקוחותיהם), ניתן להגיע לעמק השווה; לדאוג שהעובדים ירוויחו ומקביל המעסיק לא יפסיד.

כיצד משפיע קיצור שבוע העבודה על העובדים בתחום הפרה רפואי?

התחום הפרה רפואי נמצא בסטטוס גבולי, הוא מקורב לתחומי העיסוק היוקרתיים במשק, אך משום שמדובר בתפקידים תפעוליים, תנאי ההעסקה שלהם אינם משתווים למשרות היוקרתיות.

ראוי לציין שכל חוקי העבודה מהווים ברירת מחדל. יחד עם זאת, במידה וקיים הסכם עבודה קיבוצי או אישי – שבמסגרתו קיים פיצוי הולם במסגרת החוק עבור עבודה בסופי שבוע, חגים, לילות וכו' – תהיה עדיפות ברורה לקיום ההסכם הספציפי.